Kwas foliowy – najlepsze źródła w diecie

Kwas foliowy jest witaminą, której nazwa pochodzi od łacińskiego słowa „folium” oznaczającego „liść”. Szczególnie wysoką zawartość tej witaminy obserwuje się w warzywach liściastych m.in. sałacie, kapuście i szpinaku. Kwas foliowy wyjątkowo ważny jest dla kobiet cieżarnych, które to potrzebują tej witaminy by zapewnić dziecku właściwy rozwój.

Nowa oferta kursów dietetyki - kliknij by się z nią zapoznać

Kwas foliowy to inaczej folacyna, witamina B9, witamina M, witamina B11. Jest to organiczny związek chemiczny należący do całej rodziny witamin (mówi się o „grupie B”), posiadający  unikalne właściwości. Nazwa kwas foliowy  pochodzi od łacińskiego słowa „folium” oznaczającego „liść”, ponieważ związki kwasu foliowego są rozpowszechnione w naturze i występują m.in. w tkankach wielu roślin, zwłaszcza w warzywach liściastych.

1. Do czego jest potrzebny kwas foliowy w organizmie? Jaką rolę odgrywa kwas foliowy?

Kwas foliowy jest substancją niezbędną do przeprowadzania wielu procesów metabolicznych, do syntezy puryn, pirymidyn i niektórych aminokwasów. Jest ważny dla kobiet w ciąży, ponieważ wspomaga rozwój dziecka w okresie płodowym.

Jednak każdy powinien pamiętać o kwasie foliowym, nawet jeśli nie jest kobietą i nie jest w ciąży. Kwas foliowy:
– jest niezbędnym czynnikiem regulującym wzrost i funkcjonowanie komórek,
– ma pozytywny wpływ na wagę i rozwój noworodków, bierze udział w przekazywaniucech dziedzicznych
– zapobiega anemii – jest odpowiedzialny za podział, regulowanie i dojrzewanie czerwonych krwinek
– jest strażnikiem układu nerwowego – ma pozytywny wpływ na rozwój układu nerwowego i mózgu u dzieci, poprawia nastrój i uspokaja – uczestniczy w syntezie „hormonu szczęścia” serotoniny, działającej kojąco i uspokajająco (zdrowy sen!), zapobiega powstawaniu depresji,
– pobudza do działania – z jego udziałem powstaje noradrenalina, która jest odpowiedzialna za aktywność i energię, chroni organizm przed nowotworami (szczególnie rakiem szyjki macicy), uczestniczy w tworzeniu soku żołądkowego, zapewnia sprawne działanie wątroby, żołądka i jelit

2. Co każda kobieta w ciąży powinna wiedzieć o kwasie foliowym? 

Kwas foliowy jest istotny od samego początku życia dziecka, już w okresie płodowym, a nawet do trzech miesięcy przed poczęciem dziecka, dlatego warto o nim pomyśleć odpowiednio wcześniej – prewencyjnie.
Kwas foliowy wspomaga rozwój płodu dbając o prawidłowy rozwój układu nerwowego oraz przekazywanie cech dziedzicznych.
Ogrywa ważną rolę w zapobieganiu zniekształceniom cewy nerwowej grożącym m.in. nie wykształceniem się mózgu u płodu.
Istotnie wpływa także na masę i rozwój dziecka po porodzie.

3. Jakie są objawy niedoboru kwasu foliowego?

Najczęstszymi objawami niedoboru kwasu foliowego są:
– Zahamowanie wzrostu i odbudowy komórek, stany zapalne błon śluzowych,
– Anemia, bóle głowy, alergie
– Depresja, uczucie przemęczenia i kłopoty z koncentracją, bezsenność, stany lękowe, kołatanie serca,
– Zaburzenia w trawieniu, biegunka, zmniejszony apetyt,
– Zahamowanie wzrostu u dzieci i młodzieży.

4. Co wpływa na wchłanianie kwasu foliowego?

Czynnikami polepszającymi wchłanianie kwasu foliowego są:

– Witaminy z grupy B, które dostarcza zdrowa dieta bogata m.in. w chude mięso, ryby, jaja, orzechy włoskie, produkty pełnoziarniste,
– Witamina C, której dostarcza zdrowa dieta zawierająca w m.in. czarne porzeczki, paprykę, truskawki

Czynnikami pogarszającymi wchłanianie kwasu foliowego są: światło, alkohol, wysoka temperatura, środki antykoncepcyjne.

5. Jaka dieta jest bogata w kwas foliowy?

W największych ilościach kwas foliowy zawierają:
ciecierzyca, szpinak, sałata, fasola biała, korzeń i natka pietruszki, kurze jaja, brukselka, jarmuż, brokuły, brukselka, słonecznik i sezam.

W nieco mniejszych ilościach kwas foliowy znajdziemy w:
orzechach, wątróbce kurczaka, ryżu brązowym, czereśniach, chlebie żytnim pełnoziarnistym i grahamie.

Kwas foliowy – najlepsze źródła w diecie
3.3 (65.71%) 7 votes