Kwas foliowy – najlepsze źródła w diecie

Kwas foliowy jest witaminą, której nazwa pochodzi od łacińskiego słowa „folium” oznaczającego „liść”. Szczególnie wysoką zawartość tej witaminy obserwuje się w warzywach liściastych m.in. sałacie, kapuście i szpinaku. Kwas foliowy wyjątkowo ważny jest dla kobiet cieżarnych, które to potrzebują tej witaminy by zapewnić dziecku właściwy rozwój.

Kwas foliowy to inaczej folacyna, witamina B9, witamina M, witamina B11. Jest to organiczny związek chemiczny należący do całej rodziny witamin (mówi się o „grupie B”), posiadający  unikalne właściwości. Nazwa kwas foliowy  pochodzi od łacińskiego słowa „folium” oznaczającego „liść”, ponieważ związki kwasu foliowego są rozpowszechnione w naturze i występują m.in. w tkankach wielu roślin, zwłaszcza w warzywach liściastych.

1. Do czego jest potrzebny kwas foliowy w organizmie? Jaką rolę odgrywa kwas foliowy?

Kwas foliowy jest substancją niezbędną do przeprowadzania wielu procesów metabolicznych, do syntezy puryn, pirymidyn i niektórych aminokwasów. Jest ważny dla kobiet w ciąży, ponieważ wspomaga rozwój dziecka w okresie płodowym.

Jednak każdy powinien pamiętać o kwasie foliowym, nawet jeśli nie jest kobietą i nie jest w ciąży. Kwas foliowy:
– jest niezbędnym czynnikiem regulującym wzrost i funkcjonowanie komórek,
– ma pozytywny wpływ na wagę i rozwój noworodków, bierze udział w przekazywaniucech dziedzicznych
– zapobiega anemii – jest odpowiedzialny za podział, regulowanie i dojrzewanie czerwonych krwinek
– jest strażnikiem układu nerwowego – ma pozytywny wpływ na rozwój układu nerwowego i mózgu u dzieci, poprawia nastrój i uspokaja – uczestniczy w syntezie „hormonu szczęścia” serotoniny, działającej kojąco i uspokajająco (zdrowy sen!), zapobiega powstawaniu depresji,
– pobudza do działania – z jego udziałem powstaje noradrenalina, która jest odpowiedzialna za aktywność i energię, chroni organizm przed nowotworami (szczególnie rakiem szyjki macicy), uczestniczy w tworzeniu soku żołądkowego, zapewnia sprawne działanie wątroby, żołądka i jelit

2. Co każda kobieta w ciąży powinna wiedzieć o kwasie foliowym? 

Kwas foliowy jest istotny od samego początku życia dziecka, już w okresie płodowym, a nawet do trzech miesięcy przed poczęciem dziecka, dlatego warto o nim pomyśleć odpowiednio wcześniej – prewencyjnie.
Kwas foliowy wspomaga rozwój płodu dbając o prawidłowy rozwój układu nerwowego oraz przekazywanie cech dziedzicznych.
Ogrywa ważną rolę w zapobieganiu zniekształceniom cewy nerwowej grożącym m.in. nie wykształceniem się mózgu u płodu.
Istotnie wpływa także na masę i rozwój dziecka po porodzie.

3. Jakie są objawy niedoboru kwasu foliowego?

Najczęstszymi objawami niedoboru kwasu foliowego są:
– Zahamowanie wzrostu i odbudowy komórek, stany zapalne błon śluzowych,
– Anemia, bóle głowy, alergie
– Depresja, uczucie przemęczenia i kłopoty z koncentracją, bezsenność, stany lękowe, kołatanie serca,
– Zaburzenia w trawieniu, biegunka, zmniejszony apetyt,
– Zahamowanie wzrostu u dzieci i młodzieży.

4. Co wpływa na wchłanianie kwasu foliowego?

Czynnikami polepszającymi wchłanianie kwasu foliowego są:

– Witaminy z grupy B, które dostarcza zdrowa dieta bogata m.in. w chude mięso, ryby, jaja, orzechy włoskie, produkty pełnoziarniste,
– Witamina C, której dostarcza zdrowa dieta zawierająca w m.in. czarne porzeczki, paprykę, truskawki

Czynnikami pogarszającymi wchłanianie kwasu foliowego są: światło, alkohol, wysoka temperatura, środki antykoncepcyjne.

5. Jaka dieta jest bogata w kwas foliowy?

W największych ilościach kwas foliowy zawierają:
ciecierzyca, szpinak, sałata, fasola biała, korzeń i natka pietruszki, kurze jaja, brukselka, jarmuż, brokuły, brukselka, słonecznik i sezam.

W nieco mniejszych ilościach kwas foliowy znajdziemy w:
orzechach, wątróbce kurczaka, ryżu brązowym, czereśniach, chlebie żytnim pełnoziarnistym i grahamie.

Kwas foliowy – najlepsze źródła w diecie
5 (100%) 1 vote