Potas – rola i znaczenie w naszym organizmie

Na pytanie gdzie jest potas – większość z nas odpowiedziała by w pomidorach lub bananach. Ten ważny składnik mineralny zawarty jest w produktach spoźywczych pochodzenia roślinnego – a najwięcej jest go w białej fasoli i otrębach pszennych. Potas pełni szereg funkcji w ludzkim organiźmie, które nie trudno jest przecenić. Głównym zadaniem potasu jest regulacja procesów fizjologicznych w orgniźmie.

1. Czym jest potas (K) i na co wpływa potas w organizmie człowieka:

  • Jest najważniejszym kationem wewnątrzkomórkowym aktywującym około 300 enzymów biorących udział w przemianach węglowodanów, białek i tłuszczów.
  • Nadzoruje gospodarkę energetyczną ustroju.
  • Należy do pierwiastków występujących we wszystkich tkankach i płynach ustrojowych.
  • Prawidłowe stężenie potasu w osoczu krwi (surowicy) wynosi od 3,5 do 5 mmol/l.
  • Jest najważniejszym mikroelementem w organizmie człowieka.
  • Nadmiar spożytego potasu jest wydalany z kałem i z potem.

2. Do czego potrzebny jest człowiekowi potas?

– Potas wraz z sodem reguluje równowagę sodowo-potasową.

 Wpływa na ilość zatrzymanej wody w organizmie i na funkcjonowanie nerek

– Pobudza wydzielanie insuliny, bierze udział w przewodnictwie nerwowym.

– Obniża ciśnienie krwi, odgrywa ważną rolę przy regulacji rytmu serca.

– Pomaga dostarczyć tlen do mózgu, a więc zwiększa sprawność umysłową, ułatwiajasność myślenia.

– Odgrywa niezwykle ważna rolę w procesach metabolicznych, czyli w tzw.przemianiematerii.

– Ciało człowieka przetrzymuje około 100-150 g potasu. Intensywny wysiłek, pocenie się,odchudzanie, biegunki- spowodowane środkami przeczyszczającymi, długotrwały stres,wymioty, niektóre leki powodują bardzo duży ubytek potasu w organizmie. Intensywnywysiłek fizyczny z obfitym poceniem się może doprowadzić do utraty aż 2-4g potasu.

Potas jest niezbędny dla życia każdej naszej komórki. Jeżeli jest w wystarczającej ilości:

– Mięśnie, serce i układ nerwowy działają niezawodnie.

– Przy odchudzaniu, stałe uzupełnianie niedoboru lub braku potasu w organizmie musząuwzględniać dietetycy proponując zdrowe diety odchudzające. Wskazują wówczas napokarmy bogate w potas mogące zaspokoić zapotrzebowanie na ten pierwiastek bez użyciasuplementów

– Potas stabilizuje i chroni organizm. Prawidłowe odżywianie w normalnych warunkachzaspakaja zapotrzebowanie na potas. Chroni przed chorobami serca.

3. Jakie są objawy i konsekwencje niedoboru potasu? Jakie są objawy niedoboru potasu przy wysiłku fizycznym? Czym grozi dieta uboga w potas?

  • Niedobór potasu powoduje puchnięcie nóg rąk.
  • Przy wysiłku fizycznym mrowienia w kończynach oraz bolesne skurcze łydek.
  • Grożą nam też nadciśnienie, miażdżyca, kołatanie serca.
  • Nękać mogą nas mdłości, migreny, bezsenność czy choćby spadek koncentracji.
  • O niedoborze potasu może też świadczyć podenerwowanie lub zmęczenie.

4. Jak wzbogacić dietę w potas? Jak zaspokoić zapotrzebowanie na potas bez użycia suplementów?

W potas bogatych jest wiele produktów, ważne jest, aby wybierać te, w których obok potasu występuje też witamina B6, ponieważ witamina B6 ułatwia przyswajanie potasu.

  • Najlepsza dieta to zdrowe odżywianie w produkty bogate w potas: fasola biała, otręby pszenne, ziemniaki, kasza gryczana, cielęcina, groszek, banan, pomidor, sok pomidorowy, pomarańcza, jabłko, jajko.
  • Wzbogaceniu diety w potas powinno towarzyszyć zwiększenie spożycia produktów bogatych w wapń (calcium).
  • Przyswajanie potasu jest największe gdy dostarczany jest on w postaci małych dawek, w kilku posiłkach.
  • Zarówno niedobór jak i nadmiar potasu w diecie są szkodliwe dla zdrowia. Dbaj o odpowiednio zbilansowaną dietę.

5. Jaka dieta powoduje niedobór potasu?

Na niedobór potasu są też narażone osoby na diecie odchudzającej, stosujące środki na przeczyszczenie, cierpiące na biegunki albo wymioty. W przypadku zatrucia, aby nie doprowadzić do odwodnienia i uzupełnić stracone elektrolity, trzeba dużo pić (niegazowaną wodę mineralną, słabą lekko osłodzoną herbatę, napary z rumianku, mięty, rozcieńczone soki owocowe).

6. Jakie są zalecane dzienne dawki potasu?

Zaleca się następujące dzienne dawki potasu:

– do 12 roku życia od 2,4g do 3,7g, powyżej 13 roku życia 4,7g, kobiety w ciąży 4,7g, kobiety karmiące 5,1g

7. W czym jest potas?

Największe ilości potasu posiadają fasola biała i otręby pszenne.

UWAGA! Zapraszamy do zakupu poniższej grafiki w postaci planszy edukacyjnej w formacie B1
>>KLIKNIJ TUTAJ<<

Potas – rola i znaczenie w naszym organizmie
4.2 (84%) 5 votes