Mindful eating – czyli „skup się na talerzu”

Żyjemy w czasach, gdy pośpiech stał się nieodłącznym elementem naszego życia. Często wykonujemy wiele czynności jednocześnie i na dodatek w biegu.  Śniadanie zjedzone w drodze do pracy, pospiesznie wypita kawa w trakcie jazdy samochodem – któż z nas tego nigdy nie robił? Posiłki często spożywamy szybko, nie poświęcając im wystarczającej uwagi. A gdyby spróbować świadomie celebrować każdy posiłek? Jeść tak, aby w pełni rozkoszować się jego smakiem, zapachem i wyglądem?

O tym właśnie mówi mindful eating, czyli filozofia świadomego jedzenia. Wywodzi się ona z nurtu mindfulness , który promuje szczególny rodzaju uwagi: refleksyjnej i skoncentrowanej na teraźniejszości.Istotne jest uważne przeżywanie bodźców docierających do nas z zewnątrz, jak i z naszego wnętrza. Mindful eating to nie tylko droga do odkrycia przyjemności płynącej z świadomego spożywania posiłków. To również sposób na uwrażliwienie się na sygnały, które wysyła nam nasz organizm. Dzięki temu jesteśmy w stanie rozpoznać własne potrzeby żywieniowe. Każdemu zdarzyło się kiedyś zjeść więcej niż planował, czego konsekwencją było nieprzyjemne uczucie w żołądku i poczucie winy. Nasz organizm doskonale wie, co jest dla niego dobre i wystarczy wsłuchać się w niego, aby się o tym przekonać. 

Od czego zacząć?

Przede wszystkim warto zadbać o to, aby nic nie rozpraszało naszej uwagi w trakcie posiłku. Często jest tak, że jedzenie jest traktowane jako czynność towarzysząca. Dla wielu osób jedzenie śniadania w trakcie czytania gazety, jest czymś zupełnie naturalnym. Aby w pełni świadomie spożywać posiłki, powinno się spróbować zmienić tego typu nawyki. Wyłączyć telewizor, komputer i w spokoju zasiąść do jedzenia. Warto chwilę poprzyglądać się temu, co znajduje się na talerzu. Powąchać i poczuć zapach poszczególnych składników. Zaleca się, aby przed rozpoczęciem spożywania poczuć wdzięczność za dany posiłek. Ważne jest, również aby każdy kęs przeżuwać powoli i uważnie, delektując się jego smakiem i świadomie dostrzegając sygnały płynące z naszego ciała. Kiedy poczujemy się syci, zakończmy posiłek. Dzięki temu unikniemy przejadania się.

Choć początkowo zmiana nawyków żywieniowych może być trudna, to warto się nie zniechęcać. Przede wszystkim należy zacząć od małych kroków. Wybierzmy sobie jeden posiłek, który będziemy przeżywać w świadomy sposób. Spróbujmy odkryć radość delektowania się smakiem i zapachem nawet drobnego dania. Dobrym pomysłem jest zaczęcie od świadomego picia ulubionej herbaty. Poświęćmy kilka minut, aby docenić jej bogaty smak, aromat czy też wygląd. Poczujmy przyjemność płynącą z wypicia jej z ulubionego kubka lub filiżanki. Niech to będzie nasz mały, codzienny rytuał.

Dlaczego warto spróbować?

Nasze życie jest już wystarczająco pełne pośpiechu. Warto go wyeliminować tam, gdzie tylko jest to możliwe. Dobrze jest cieszyć się trwającą chwilą i świadomie dostrzec, co dzieje się dookoła nas oraz w naszym wnętrzu. Przyjemność czerpana z delektowania się posiłkami z pewnością pozytywnie wpłynie na nasz nastrój.Dodatkowo wyciszymy się i odnajdziemy chwilę spokoju i wytchnienia. Przede wszystkim jednak zaczniemy dostrzegać sygnały, które daje nam nasz organizm. Dzięki temu nauczymy się spożywać posiłki wtedy, gdy faktycznie tego potrzebujemy.

Piśmiennictwo
1. K.Normantowicz, Moje Mindful Eating czyli jak schudnąć, nie stosując żadnej diety, Warszawska Firma Wydawnicza, Warszawa 2013.
2. 7 Mindful Eating Tips, materiał edukacyjny National Eating Disorders Association , opracowanie S.Albers.
3. C. Mercure, C. Prion – Frank, Mindful Eating – developing a healthy relationship with food [online],     [dostęp 24 stycznia 2016], Dostępny w Internecie: http://provital.ca/wp-content/uploads/2014/09/Mindful-eating-2.pdf

 autor:
mgr Karina Wiśniowska
psycholog
absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego

Mindful eating – czyli „skup się na talerzu”
5 (100%) 1 vote