Jak witaminy wpływają na stan cery? Dieta na piękną cerę

W dzisiejszych czasach „kultu piękna i młodości” wygląd jest ważny zarówno dla kobiet jak i mężczyzn. Piękna wręcz nieskazitelna cera to marzenie niejednej kobiety. Jest wiele czynników, które mają pozytywny lub negatywny wpływ na stan cery. Zaliczyć do nich można: promieniowanie słoneczne, sposób odżywiania i pielęgnacji, czynniki genetyczne, środowiskowe i klimatyczne, stres oraz wiek. 

Aby cieszyć się piękną, a przede wszystkim zdrowo wyglądającą skórą warto połączyć prawidłową pielęgnację dostosowaną do potrzeb swojej skóry wraz z właściwą dietę, bogatą w witaminy, które mają dobroczynny wpływ na stan cery.

Dieta na piękną cerę powinna być wzbogacona o witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, czyli A, D, E, K oraz o witaminy nierozpuszczalne w tłuszczach takie jak: witamina Coraz witaminy z grupy B: B2 i B3.

Witamina A cudo w czystej postaci – czyli fundament diety na piękną cerę

Witamina A zwana inaczej też retinolem należy do najefektywniejszych substancji spowalniających procesy starzenia się skóry. Rozpuszczalna w tłuszczach witamina A szybko dociera do warstwy rogowej naskórka, w mniejszym stopniu do skóry właściwej i tkanki podskórnej. Główną funkcją tej witaminy jest rewitalizacja, czyli odnowa naskórka. W skórze właściwej powoduje ona zwiększenie wytwarzania kolagenu i elastyny, co skutkuje poprawą jędrności, napięcia i nawilżenia skóry. Witamina ta ma również działanie wygładzające, eliminuje drobne zmarszczki. Retinoidy regulują działanie gruczołów łojowych, czego konsekwencją jest przyśpieszenie gojenia się ran. Liczne badania potwierdziły również dobroczynny wpływ witaminy na koloryt skóry, witamina A bowiem redukuje przebarwienia, plamy starcze, posłoneczne oraz zmniejsza widoczność piegów. Beta- karoten (prowitamina A) akumuluje się w skórze, przez co posiada zdolność wiązania rodników tlenowych oraz chroni skórę przez szkodliwym działaniem promieniowania UVA.

Ze względu, że witamina A należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, zaleca się przyjmować ją wraz z pożywieniem, tłuszcz ułatwia wchłanianie. Dodatkowo witamina E i cynk zwiększają efektywność wykorzystania witaminy A przez organizm.

Pochodne witaminy A są stosowane we wielu schorzeniach dermatologicznych, między innymi: atopowym zapaleniu skóry (AZS), trądziku, łuszczycy, czyraczności i wielu, wielu innych.

Najlepszym źródłem retinolu jest: masło, jaja, wątroba, ser, tran, a beta-karotenu: marchew, dynia, morele, zielone warzywa.

Witamina E – eliksir młodości

Nie bez kozery witamina E (tokoferol) jest nazywana „witaminą młodości”. Główną funkcją witaminy E jest opóźnianie procesów starzenia się skóry, poprzez efektywną neutralizację wolnych rodników. Ten silny przeciwutleniacz charakteryzuje się właściwościami nawilżającymi i ujędrniającymi skórę.Tokoferole poprawiają nawilżenie skóry, poprzez zwiększoną zdolność wiązania wody przez skórę, oraz wzmożone tworzenie się kolagenu.

Najwięcej tokoferoli znajduje się w: oleju słonecznikowym, rzepakowym, słojowym oraz kiełkach pszenicy, oliwie, orzechach laskowych, ziemnych, włoskich.

Warto zaznaczyć, że wszelka obróbka termiczna powoduje rozkład witaminy E, dlatego zaleca się spożywanie jak największej ilości niskoprzetworzonego pokarmu.   

Witamina D czyli słoneczne dobro

W dermatologii witamina D okazała się być fantastycznym antidotum na zmiany łuszczycowe, co potwierdziły liczne badania na Uniwersytecie w Osace. Okazało się, że ta słoneczna witamina znacząco poprawia napięcie skóry, pomaga jej się złuszczać oraz przyśpiesza jej regenerację. Witamina D posiada sile właściwości przeciwzapalne, wzmacniając tym samym układ immunologiczny skóry.

W okresie wiosenno-letnim zaleca się codzienną 15-20 minutową ekspozycję na słońce, odkrywając twarz, nogi i ręce. Z pożywieniem pobrać jedynie można 20% dziennego zapotrzebowania.

Dobrym źródłem witaminy D są: tłuste ryby, tran, żółtko jaja, przetwory mleczne i grzyby podstawkowe.

Witamina K – niezbędny element diety na piękną cerę

Główną funkcją witaminy K jest udział w procesie krzepnięcia krwi, czego konsekwencją jest zmniejszone ryzyko wystąpienia krwawień i krwotoków. Witamina ta odpowiada za wzmocnienie naczyń krwionośnych, co przeciwdziała powstawaniu siniaków. Witamina K posiada właściwości łagodzące podrażnienia i zaczerwienienia skóry, rozjaśnia zmęczoną i poszarzałą cerę. Zaleca się ją w szczególności dla cery naczynkowej.

Najbogatszym źródłem witaminy są: zielone liście warzyw, wątroba, jaja, awokado, pomidory i produkty mleczne (jogurty, sery).

Numer 1 na liście przeciwutleniaczy – witamina C

Witamina C (kwas askorbinowy) została uznana najmocniejszym przeciwutleniaczem pozakomórkowymWitamina C chroni skórę przed reaktywnymi formami tlenu oraz wolnymi rodnikami. Poprawia ona ukrwienie skóry i ułatwia przenikanie innych substancji odżywczych ze skóry dalej do krwi. Systematyczne używanie preparatów z witaminą C może spowodować  spłycenie niewielkich zmarszczek. Do dodatkowych właściwości można zaliczyć: rozjaśnianie cery poprzez zmniejszanie produkcji melaniny oraz przyśpieszenie powstawania kwasu hialuronowego. Należy pamiętać, że związek ten jest bardzo nietrwały, witamina C ulega szybkiemu rozkładowi. Dlatego też, często preparaty tej witaminy podawane są w postaci proszku do rozrobienia. 

Najlepszym źródłem witaminy C jest: papryka, pomarańcza, papaja, gotowany: jarmuż, brukselka, brokuł, czarna porzeczka, kiwi, truskawka, gotowana biała kapusta, mango, mandarynka, grejpfrut, pomidor.

Dieta bogata w witaminę C pozwala zachować na długo jędrną i piękną skórę.

Dobro płynące z witamin z grypy B

Witaminy z grupy B zapewniają odpowiednie nawilżenie i jędrność skóry oraz dbają o jej gładkość. Niedobór witaminy Bprzejawia się nadmierną suchością skóry, wynika to z fakty, że witamina B2 kontroluje procesy rogowacenia i regeneracji naskórka. Zaświtamina Bodpowiada w głównej mierze za poziom nawilżenia skóry.

Źródłem witaminy B2 są: przetwory zbożowe z pełnego ziarna, mleko i jego produkty, mięso oraz ryby. Natomiast dużo witaminy Bznajdziemy w: produktach mięsnych przede wszystkim chudych mięsach, rybach, wątrobie oraz jajach i twarogu.

Tabela. Podział witamin rozpuszczalnych w tłuszczach ze względu na działanie:

Piśmiennictwo
1. H. Bojarowicz, A. Płowiec, Wpływ witaminy A na kondycję skóry, 2010.
2. B. Milanovic, Witamina E, co kryje świat tokoferoli? Uniwersytet Jagielloński, 2016.
3. A. Zielińska, I. Nowak, Tokoferole i tokotrienole jako witamina E, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
4. E. Anuszewska, Nowe spojrzenie na witaminę D, 2011.
5. Oydeis Nemo, Witaminy prawda i mity.
6. E. Kleszczewska „Biologiczne znaczenie witaminy C ze szczególnym uwzględnieniem jej znaczenia w metabolizmie skóry”.
7. J. Chłopicka , Stosowanie witaminy C w kosmetykach.
8. M. Piskula, W. Placek, Wpływ diety na procesy starzenia się skóry.

autor:
Klaudia Plajzer
dietetyk
absolwentka Uniwersytetu Medycznego w Łodzi

Jak witaminy wpływają na stan cery? Dieta na piękną cerę
4.1 (82.11%) 19 votes