Dieta naprzemienna – założenia i zastosowanie

Uruchom geny odpowiadające za szczupłą sylwetkę, schudnij, żyj dłużej i zdrowiej. Tymi słowami zachęca nas dr James Johnson, który jako pierwszy zastosował w praktyce lekarskiej dietę przemienną (The Alternate – Day Diet) popierając ją licznymi badaniami. Wykazał, że dieta ta sprawdza się w leczeniu nadwagi, otyłości, astmy oraz chorób układu krążenia. Jakie są jej główne założenia? Niezwykle proste. Jednego dnia pościsz nie przekraczając kaloryczności diety powyżej 500 kcal , następnego natomiast jesz do woli (posiłki zgodne z zasadami racjonalnego żywienia) pamiętając, aby się nie przejadać. 

Żyj długo

Pierwsze badania nad wpływem diety niskokalorycznej na długość życia myszy i rezusów prowadzono już w okresie drugiej wojny światowej. Myszy, które jadły o 30 procent mniej niż normalnie, żyły o jedną trzecią dłużej. Zwierzęta miały czystsze żyły i niższe ciśnienia. Podobne zjawisko obserwowano u rezusów. Wymagało to jednak życia w niewoli.

Jak kwestia ta odnosi się do ludzi? Naukowcy są zdania, ze podobnego efektu można spodziewać się w populacji ogólnej. Skąd te przypuszczenia? Wnikliwa analiza życia stulatków pokazuje, że w młodości doświadczali uczucia głodu przeplatanego okresem pełnej dostępności do pokarmu. Ponadto badania molekularne donoszą, że dieta niskokaloryczna pobudza wytwarzanie białka SIRT1 (sirtuiny), które reperuje pęknięcia w chromosomach i sprawia, że geny odpowiedzialne za utrzymanie młodości są włączone, a za procesy starzenia – wyłączone.

Wpływ na zdrowie diety naprzemiennej

Dieta przemienna to doskonale narzędzie do walki z otyłością wisceralną (brzuszną). Jak wiadomo tkanka tłuszczowa zlokalizowana w obrębie jamy brzusznej jest reaktywna metabolicznie, wydziela mediatory stanu zapalnego i opowiada za insulinooporność (niewrażliwość tkanek na insulinę). U osób stosujących dietę przemienną zwiększa się o 30 procent stężenie adiponektyny w surowicy krwi, która działa przeciwzapalnie, przeciwmiażdżycowo i zwiększa tolerancję glukozy. Obniżeniu ulega poziom trójglicerydów co pozytywnie koreluje ze zmniejszeniem ryzyka chorób układu krążenia.

Bez efektu jo – jo

Osoby przestrzegające diety przemiennej deklarują, że łatwiej jest im ograniczyć spożycie kalorii poszcząc co drugi dzień. Wytrwać na klasycznej diecie niskokalorycznej jest niezwykle trudno. Twierdzą, że nie odczuwają głodowych skurczów żołądka i ciągłego uczucia zimna. Tyczy się to również efektu jo – jo. Dr James Johnson twierdzi, że nie musi się go obawiać. Organizm co drugi dzień przyjmuje normalne porcje co oznacza, że podstawowa przemiana materii nie ulega zmianie.Jak długo należy ją stosować? Do osiągnięcia zamierzonego celu terapeutycznego a następnie kontynuować zdrowe jedzenie (jak w ciągu dnia następującego po głodówce).

Wyniki badań klinicznych są obiecujące. Stosowanie diety mobilizuje nasz metabolizm i usprawnia działanie enzymów trawiennych. Propaguje również zdrowe nawyki żywieniowe (w ciągu dnia normalnego jedzenia). Jeśli zdecydujesz się podjąć dietę przemienną pamiętaj, że nie zwalnia cię z podjęcia aktywności fizycznej. W dniu następującym po głodówce dbaj, aby twój jadłospis był zbilansowany i urozmaicony co uchroni cię przed niedożywieniem jakościowym. Przed rozpoczęciem diety skonsultuj swoje zamierzenia z lekarzem oraz dietetykiem, warto wykonać podstawowe badania laboratoryjne (morfologia i lipidogram).

Piśmiennictwo
Johnson B. J.,”The Alternate – Day Diet: turn on your skinny genes, shed the pounds, and live a longer and healthier life ”, Penguin Group, New York 2010.

autor:
mgr Monika Gackowska
dietetyk, analityk medyczny
absolwentka Collegium Medicum w Bydgoszczy

Dieta naprzemienna – założenia i zastosowanie
3.1 (62.5%) 8 votes