Dieta MIND – zalety i wady

Dieta MIND – „Dieta, która odżywia mózg” to sposób żywienia, który ma na celu poprawę funkcjonowania mózgu i układu nerwowego. Dieta ta stanowi połączenie diety śródziemnomorskiej z dietą DASH rozszerzonej dodatkowo o sugestie pochodzące z wyników badań prezentowanych w literaturze naukowej.

Dieta MIND = dieta śródziemnomorska + dieta DASH

Dlaczego „dieta dla mózgu” to mix dwóch diet: regionalnej diety pochodzącej z tradycji kulinarnej obszaru Morza Śródziemnego i diety DASH – określanej jako „dieta na nadciśnienie”?

Uważa się, że obydwie te diety korzystnie wpływają na postęp zmian u chorych z zaburzeniami funkcji poznawczych, tym samym zmniejszając ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera oraz jej progresji. Z obu sposobów odżywiania zaczerpnięto to, co najbardziej oddziałuje na stan mózgu.

Dieta MIND nie opiera się tylko na prostym połączeniu dwóch diet. Założenia diety zawierają dodatkowo modyfikacje oparte o dane pochodzące z przeglądu ostatnich badań naukowych dotyczących żywienia i starzenia się mózgu. Zwraca się w niej uwagę, w przeciwieństwie do diet DASH i śródziemnomorskiej, na wyższe spożycie warzyw zielonoliściastych (m.in. szpinaku, sałaty, jarmużu), owoców jagodowych (np. czarne jagody, truskawki) i orzechów.

Zalety diety MIND

Dieta opiera się na prostych zasadach, łatwych w zastosowaniu. Zasady diety mówią o dwóch grupach produktów – rekomendowanych i niezalecanych oraz częstotliwości spożycia tych produktów w skali dnia i tygodnia. Zalecenia diety bezproblemowo można wcielić w życie, a ich przestrzeganie nie wymaga od zainteresowanego specjalistycznej wiedzy.

Wiele osób, które miały pozytywne doświadczenia w stosowaniu diety śródziemnomorskiej lub DASH powinno być zadowolonych. Istotne jest to, że wachlarz dostępnych produktów diety MIND jest naprawdę szeroki.

Wyniki badań skuteczności stosowania diety MIND w prewencji choroby Alzheimera są bardzo obiecujące. Potwierdzenie jej pozytywnego działania uzyskano m.in. w 5-letnich badaniach. Zaznaczyć jednak należy, że ten sposób żywienia można nie tylko stosować w przypadku chorób neurodegeneracyjnych. Dieta MIND sprawdzi się u wszystkich osób, które długo pracują i żyją w ciągłym stresie, przy dużym wysiłku umysłowym.

Dieta MIND poza pozytywnym działaniem na mózg i układ nerwowy człowieka, dodatkowo sprzyja redukcji masy ciała, co stanowi niewątpliwie jej dodatkową zaletę.

Wady diety MIND

Dieta MIND jest dietą drogą – szczególnie dla osób mieszkających w naszej szerokości geograficznej. Problem wysokich cen produktów używanych w diecie dotyczy w szczególności osób stosujących dietę długo, np. cały rok. Trudniejszy dostęp do tańszych, świeżych warzyw i owoców w okresie jesienno-zimowym wymaga od zainteresowanego dietą skorzystania z tych dużo droższych, importowanych z zagranicy. Ponadto, podczas stosowania diety, w budżecie domowym należy uwzględnić ceny ryb, które są dużo droższe od mięsa.

Dieta MIND mimo obiecujących wyników badań i prognozowanych pozytywnych efektów stosowania – w chwili obecnej nie jest rekomendowana do powszechnego użycia. Nadal oczekuje się potwierdzenia jej skuteczności jeszcze w szerszej praktyce. Sama autorka diety podkreśla, że dla pełnego obrazu wpływu diety na stan umysłu potrzeba kolejnych dogłębnych badań.

Piśmiennictwo

  1. Dieta MIND – co wiemy o jej efektywności, Wieczorkowska-Tobis K. Postępy Dietetyki w Geriatrii i Gerontologii 2016;1:5-8
  2. MIND diet slows cognitive decline with aging. Morris MC, Tangney CC, Wang Y, Sacks FM, Barnes LL, Bennett DA, Aggarwal NT ; Alzheimers Dement 2015;11(9):1015-1022.
  3. Dieta MIND – sposób na długie życie, Choroszyński M. 2017
  4. What Are the Components to the MIND Diet? Marcason W.; J. Acad. Nutr. Diet., 2015; 115 (10): 1744.

autor
mgr dietetyki Jakub Bukowski
absolwent Uniwersytetu Medycznego w Łodzi

Dieta MIND – zalety i wady
4.7 (94.29%) 7 votes