Dieta a alkoholizm

Wsparcie dla osób dotkniętych chorobą alkoholową powinno uwzględniać aspekt żywieniowy, istotny dla uzyskania efektu trwałej abstynencji. Nauka prawidłowego odżywiania przyczynia się do wyrównania zaburzeń metabolicznych oraz ponownego nabrania przez osobę uzależnioną szacunku do samego siebie.

Negatywnych skutków nadmiernej konsumpcji alkoholu na organizm człowieka jest wiele. Najczęściej dotyczą one uszkodzeń wątroby (stłuszczenie, zapalenie, marskość), mózgu (encefalopatia, neuropatia) oraz przewodu pokarmowego (nieżyt żołądka, zapalenie trzustki). Permanentna nadkonsumpcja prowadzi również  do rozwoju chorób nowotworowych: górnych dróg oddechowych, wątroby, okrężnicy, pęcherza moczowego oraz piersi. Francuscy naukowcy alarmują, aby przy regularnym sięganiu po alkohol nie przekraczać dawki trzech kieliszków wina (mężczyźni) oraz dwóch przez kobiety.

W przypadku choroby alkoholowej jednym z elementów terapii jest włączenie odpowiedniej diety. Wskazówki żywieniowe powinny być dopasowane do indywidualnego przypadku pacjenta, uwzględniać stopień zatrucia alkoholowego i uzależnienia oraz powikłania (ostre zapalenie trzustki, wodobrzusze). Kilka podstawowych rad może jednak być skierowanych do wszystkich osób borykających się z alkoholizmem.

Zalecenia żywieniowe

Wskazane jest wprowadzenie w życie kilku reguł żywieniowych oraz zaniechanie spożycia alkoholu. Istotne jest, aby:

Wypijać odpowiednią ilość płynów w ciągu dnia: 1,5 litra wody mineralnej oraz herbatkę ziołową (przepis na końcu artykułu), aby zapobiec odwodnieniu organizmu (sprzyjającemu powstawaniu zaburzeń metabolicznych).

Spożywać mięso, ryby lub jaja (od 3 do 5 w tygodniu) podczas każdego posiłku, nawet w niewielkich ilościach. Wybierać chude mięso (indyk, drób bez skóry).

Jeść produkty mleczne do każdego posiłku lub w formie przekąsek (jogurt, maślankę, kefir, twaróg) ponieważ są dobrym źródłem białka oraz niezbędnych witamin.

Unikać tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Wybierać oliwę z oliwek, olej rzepakowy, lniany, z orzecha włoskiego (dwa pierwsze można wykorzystywać do smażenia). Stosować je w małych ilościach (1 – 2 łyżki stołowe). Dopuszczalne są dwie porcje sera (60 gram) oraz chude wędliny.

Zjadać co najmniej 3 owoce dziennie i 1 porcję surowych warzyw. Na ogół nie są regularnie spożywane przez osoby nadużywające alkoholu ze względu na upośledzony zmysł smaku. Często pojawia się wtedy ochota na kawę i słodkie napoje.
Spożywać jak najbardziej kolorowe warzywa i niewielkie ilości sałaty.

Włączyć do menu warzywa strączkowe (soczewicę, groszek, białą fasolę, bób- zalecane ze względu na zawartość witamin i składników mineralnych). Ważna jest regularność spożycia, ale w ograniczonych ilościach (3-4 łyżki stołowe), na przemian z innymi produktami skrobiowymi (makaron, ryż, ziemniaki). W celu złagodzenia gazotwórczych właściwości nasion roślin strączkowych podczas gotowania można dodawać majeranek oraz cząber.

Wybierać produkty zbożowe z mąki pełnoziarnistej.

Herbatka ziołowa (chroniąca wątrobę)

Jej składową są liście karczocha oraz macierzanki. Karczoch ma udowodnione działanie hepatoprotekcyjne (ochronne na wątrobę), pobudza jej właściwości regeneracyjne. Ponadto zawiera cynarynę, która zmniejsza stężenie cholesterolu w surowicy krwi. Liście macierzanki wspomagają pracę wątroby.

Składniki:
40 g liści karczocha, 30 g liści macierzanki (zmieszać razem).

Przygotowanie:
Rozprowadzić 3 łyżki stołowe ziół w 1 litrze zimnej wody, doprowadzić do wrzenia, zdjąć z ognia, zaparzyć przez 10-15 minut, przecedzić i pić w ciągu dnia. O chęci włączenia herbaty ziołowej do swojej diety należy poinformować lekarza prowadzącego. Jeśli nie stwierdzi przeciwwskazań, zalecane jest stosowanie kuracji przez 15 dni lub miesiąc.

1. Chevallier L.,”51 zaleceń dietetycznych w wybranych stanach chorobowych”, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2010.
2. Peckenpaugh N.,”Podstawy żywienia i dietoterapia”, Elsevier Urban & Partner, Wrocław 2011.
3. Szustakowska-Chojnacka M.,”100 roślin w twojej kuchni”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2007.

autor:
mgr Monika Gackowska