Cytrusy w diecie redukcyjnej

Owoce to najprostszy, a zarazem najprzyjemniejszy sposób na pozbycie się zbędnych produktów przemiany materii oraz odzyskanie sił witalnych. Chcąc zrzucić kilka zbędnych kilogramów warto w swoją dietę wpisać spożywanie owoców, zwłaszcza cytrusów. Najlepiej żeby były to te, które mają zdolność wiązania toksycznych metali – kadmu, ołowiu, miedzi – i usuwania ich z organizmu. Do owoców, które posiadają powyższe właściwości zaliczają się: grejpfruty, ananasy, pomarańcze, cytryny oraz kiwi. Dieta bogata w cytrusy jest nieskomplikowana i prosta do przeprowadzenia, a jej efekty są widoczne już po kilku dniach.

Cytrusy i bogactwo witamin

Owoce cytrusowe zaskakują ilością korzyści, jaka wynika z wprowadzenia ich do codziennej diety. Powszechnie wiadomo, że posiadają znaczną ilość witaminy C, która wymiata wszelkie zanieczyszczenia z organizmu, a także uszczelnia naczynia krwionośne. Oprócz tej najbardziej znanej witaminy, cytrusy w swoim składzie zawierają także witaminy: A, B1, B2, B3, oraz składniki mineralne takie jak: magnez, sód, żelazo, fosfor, jod, wapń czy sole mineralne. Soki cytrusowe odznaczają się dużą zawartością flawonoidów, dzięki czemu mają działanie przeciwnowotworowe i przeciwzapalneoraz wpływają korzystnie na zdrowie.

Wiele cytrusów wspiera również kontrolę poziomu insuliny w organizmie oraz obniża  poziom cukru we krwi. Zawierają antyoksydanty, zapobiegające rozwojowi niektórych chorób, m.in. miażdżycy. Dodatkowo cytrusy, mimo że mają kwaśny smak, działają na organizm odkwaszająco, co pozytywnie wpływa na stan równowagi kwasowo-zasadowej organizmu.

Cytrusy w diecie redukcyjnej

Dieta na bazie owoców cytrusowych nie powinna trwać długo. Tak naprawdę wystarczy od 1 do 3 dni, aby doskonale wspomóc samooczyszczenie organizmu, usunąć wszelkie złogi z ciała oraz zapewnić dobre trawienie. Pektyny, mikroelementy, witaminy i błonnik świetnie sobie radzą z resztkami zalegającymi w jelitach, a także obniżają poziom cholesterolu. Kuracja owocowa pomaga wyregulować gospodarkę kwasowo-zasadową organizmu. Jeżeli jednak zależy nam na dłużej kuracji, w celu redukcji wagi warto, aby owoc cytrusowy lub jego sok był codziennym dodatkiem do min. 3 posiłków dziennie.

Właściwości wybranych cytrusów

Ananas

W ananasie zawarty jest enzym zwany bromeliną. Bromelina znajduje się zarówno w owocostanie ananasa, jak i w jego łodygach. Enzym ten rozkłada białka usprawniając trawienie. Wspomaga przemianę materii, pobudza pracę trzustki, budując w ten sposób  podstawę zrównoważonej pracy układu trawiennego i całego organizmu. Ananas posiada duże ilości nierozpuszczalnego błonnika pokarmowego, który popity wodą pęcznieje, wywołuje sytość i zmniejsza apetyt. Przechodząc przez następne części przewodu pokarmowego poprawia i usprawnia perystaltykę, ułatwiając wypróżnianie. Chłonie toksyny, jest pożywką dla przyjaznych bakterii zasiedlających przewód pokarmowy oraz pomaga obniżyć poziom cholesterolu. Sok z ananasa wykazuje właściwości antybakteryjne, m.in. wobec bakterii Escherichia coli, Salmonelli oraz bakterii z rodzaju Streptococcus. Ponadto świetnie sprawdza się w walce kobiet z cellulitem, ponieważ bromelina leczy proces zapalny, dzięki temu pomaga usuwać tkankę cellulitową.

Grejpfrut

Grejpfrut ma doskonały wpływ na zdrowie i sylwetkę. Jego kwaskowaty i lekko gorzkawy smak stymuluje wydzielanie soków trawiennych, dlatego dobrze go jeść na śniadanie lub jako przystawkę, przygotowuje bowiem organizm do przyswojenia pożywienia. Grejpfrut oprócz tego, że jest orzeźwiającym owocem bogatym w witaminy i minerały, pobudza spalanie tłuszczów, usprawnia przemianę materii, a dzięki zawartości pektyn poprawia pracę jelit, reguluje gospodarkę węglowodanową i tłuszczową oraz pomaga usunąć toksyny. Dodatkową zaletą grejpfruta jest to, że posiada niski indeks glikemiczny tzn., że po zjedzeniu go cukier jest stopniowo uwalniany, co zapobiega napadom głodu. Wyniki badań sprawdzających związek spożycia grejpfrutów z redukcją masy ciała nie są jednoznaczne. Z jednej strony badania obserwacyjne wykazują, iż spożycie grejpfrutów wpływa tylko w nieznacznym stopniu na redukcję masy ciała, w większym stopniu natomiast oddziaływało na zmniejszenie obwodu talii.

Dodatkową zaletą spożywania grejpfruta jest, iż ma on oddziaływanie w innych sferach zdrowotnych. Badania naukowców z Harvard School of Public Health wykazały, że zwiększone spożycie grejpfrutów skutkuje znaczącym spadkiem (o ponad 30 %) ryzyka wystąpienia udaru mózgu.

Kiwi

Zalicza się do owoców tonizujących. Wyniki amerykańskich badań pokazują, że wśród 27 najczęściej spożywanych owoców, kiwi posiada największe stężenie elementów odżywczych.

Po kiwi warto sięgać po ciężkostrawnym posiłku lub gdy doświadczymy przejedzenia. Naukowcy z Massey University w Nowej Zelandii odkryli, że kiwi zawiera enzym, który ułatwia trawienie białek i zmniejsza uczucie przejedzenia i dyskomfortu po posiłku. Ponadto, w miąższu owocu zawarte są enzymy, które przyśpieszają metabolizm cukrów. Jeśli dodatkowo weźmiemy pod uwagę detoksykacyjne działanie witaminy C, można z powodzeniem przyjąć, że kiwi powinno znaleźć się w menu osób będących na diecie zarówno odchudzającej, jak i oczyszczającej.

Oprócz dobroczynnego wpływu kiwi na stan sylwetki, owoc wzmacnia system immunologiczny, chroni narządy, zwłaszcza skórę przed przedwczesnym procesem starzenia się. Regularne jedzenie kiwi pomoże unormować ciśnienie krwi oraz pracę serca.  Badania wykazały ponadto, że związki pochodzące z kiwi mają zdolność chronienia błon komórkowych przed zmianami nowotworowymi.

Cytryna

Cytryna, a w szczególności jej sok, ma bardzo duże korzyści zdrowotne – jest świetnym rozwiązaniem dla osób borykających się z nudnościami, zgagą, problemami trawiennymi, a nawet pasożytami jelitowymi. Wystarczy wycisnąć sok do szklanki z ciepłą wodą, a następnie wypić. Taki napój pomaga ograniczyć objawy niestrawności, pomaga także w regularnych wypróżnieniach. Dodatkowa korzyść to zwiększenie produkcji żółci, co sprzyja poprawie procesów trawiennych. Zawiera duże ilości pektyny, dzięki czemu znakomicie hamuje łaknienie. A dodatkowe działania oczyszczające i antyoksydacyjne może być silnym orężem w walce z tkanką tłuszczową.

Sok z cytryny bardzo dobrze wpływa na wątrobę, oczyszczając ja z toksyn poprzez zwiększoną produkcję żółci.

Podsumowanie

Przeprowadzenie kuracji cytrusowej jest wskazane dla każdego, kto chciałby pozbyć się z organizmu substancji szkodliwych, magazynowanych przez lata. Wysoko przetworzona żywność,  zanieczyszczenie powietrza i stres, przyczyniają się do większej kumulacji złogów i szkodliwych substancji w naszych organizmach. Są to najczęściej: metale ciężkie, grzyby, pasożyty, resztki leków czy antybiotyków. Regularnie spożywanie owoców cytrusowych pomoże oczyścić organizm, korzystnie wpłynie na  redukcję masy ciała oraz znacząco poprawi stan skóry.

Niezależnie od powodu, warto wprowadzić owoce cytrusowe na stałe w codziennym żywieniu. Ze względu na swoje liczne dobroczynne właściwości, dodadzą sił, witalności oraz zadbają o prawidłowy metabolizm.

Piśmiennictwo
1.K. Kłoda1, A. Mierzecki, K. Swider, Andrzej Pawlik, Wpływ spożywanych owoców cytrusowych oraz egzotycznych i ich soku na metabolizm leków, FARMACJA WSPÓŁCZESNA 2013; 6: 191-195
2.P.Konrad, Sekrety diety według Pauliny Konrad, Łódź 2016
3.Prof. Emilia Kolarzyk Mgr Barbara Wójtowicz,Zakład Higieny i Dietetyki Uniwersytet Jagielloński Collegium Medicum Nowe Typy żywności
4.www.domzdrowia.p
5.M.Człapka-Matyasik, M. Fejfer, A. Gramza- Michałowska, A. Kostrzewa-Tarnowska, J. Jeszka, Właściwości antyrodnikowe wybranych soków owocowych dostępnych na rynku polskim
6.J.Harper,Dedoks, Medycyna naturalna, Warszawa 2002
7.M.Picard, 20 produktów, które leczą, Katowice, 2010
8.M.Hamm, Żywność- naturalne lekarstwo, wyd.Esprit, Kraków 2009
9.www.ekologia.pl
10.S.Uliano, Zielona Bogini, Vivante Białystok 2017.

Małgorzata Słoniewicz
absolwentka gastronomii i dietetyki
Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Gdańsku

Cytrusy w diecie redukcyjnej
5 (100%) 3 votes