Curry – najzdrowsza przyprawa świata!

Curry jest jedną z najpopularniejszych przypraw świata. Nie jest to jedna przyprawa, lecz mieszanka roślin przyprawowych, które nadają jej charakterystyczny smak, przez co wzbogacają aromat wielu potraw. Oprócz aspektów kulinarnych, przyprawa ta może również korzystnie wpływać na organizm człowieka.

Kompozycja przypraw wchodzących w skład curry zależy od kraju i regionu, z którego pochodzi dany rodzaj curry, jednakże podstawę stanowią zwykle: kurkuma, czarny pieprz, chili, cynamon, imbir, kumin, kolendra, kardamon i anyż. Składniki te mogą działać przeciwzapalnie, pomagają w walce z nowotworami, przyspieszają metabolizm i procesy trawienne. A to nie wszystko.

Jedną z najważniejszych przypraw zawartych w curry jest kurkuma, w której obecny jest aktywny biologicznie związek zwany kurkuminąSkładnik ten jest niezwykle interesujący ze względu na bardzo szerokie spektrum działania. Jest to naturalny związek polifenolowy pochodzący z kłącza kurkumy (Curcuma longa), popularnej rośliny należącej do rodziny imbirowatych ( Zingiberaceae), z której uzyskuje się przyprawy stosowane w kuchni orientalnej.

Dostępne dane pokazują, że polifenol ten wykazuje bardzo różnorodną aktywność biologiczną. Stwierdzono m.in. jego działanie przeciwzapalne, antyangiogenne oraz antyoksydacyjne. Ponadto, wykazano także jego aktywność przeciwwirusową, przeciwbakteryjną, przeciwgrzybiczną oraz przeciwnowotworową [2].

Pozytywne efekty stosowania kurkuminy zauważono w leczeniu choroby Alzheimera oraz innych form demencji. Naukowcy twierdzą, że  spożywanie zaledwie jednego grama, lub około jednej czwartej łyżeczki proszku kurkumy dziennie, jest wystarczające, aby uzyskać znaczną poprawę w przypadku objawów demencji. Wcześniejsze badania opublikowane w Annals of Indian Academy of Neurology w 2008 r., potwierdzają te wyniki wykazując, że naturalne mechanizmy antyoksydacyjne, przeciwzapalne i detoksykujące kurkumy i zawartej w niej kurkuminy, pomagają poprawić pamięć u pacjentów cierpiących na demencję [1].

Kolejnym składnikiem curry jest czarny pieprz. Jest to roślina należąca do rodziny Piperaceae, która może być stosowana zarówno jako przyprawa i lek.

Korzystny efekt działania pieprzu zaobserwowano w leczeniu dolegliwości związanych z chorobami dróg oddechowych, takich jak kaszel czy przeziębienia, a także w łagodzeniu zaparć, biegunek, niestrawności, niedokrwistości, przy problemach z potencją, w chorobach układu mięśniowego oraz w chorobach układu krążenia.

Czarny pieprz stanowi także bogate źródło manganu, żelaza, potasu, witaminy C, witaminy K i błonnika. Ponadto jest bardzo dobrym środkiem przeciwzapalnym oraz przeciwbakteryjnym [4].

Następnym istotnym składnikiem przyprawy curry jest imbir. Jest on bardzo cennym surowcem wykorzystywanym w medycynie konwencjonalnej i ziołolecznictwie. Bardzo długo uważano, że imbir należy do środków silnie pobudzających i rozgrzewających, a w mniejszych dawkach wpływa na wzmocnienie żołądka i poprawę trawienia. W ostatnich latach kłącze imbiru zostało na nowo docenione jako cenny lek o szerokim działaniu. Imbir działa przeciwzapalnie – stosowany jest przy zapaleniu stawów, zapaleniu oskrzeli, działa żółciopędne oraz pobudza perystaltykę jelit. Działa profilaktyczne w chorobie lokomocyjnej, łagodzi nudności, przeciwdziała mdłościom po narkozie i chemioterapii. Ponadto imbir działa przeciwbólowo, przeciwmigrenowo, przeciwwirusowo, przeciwbakteryjnie i przeciwgrzybiczo. Obniża poziom cholesterolu we krwi i zmniejsza oksydacje frakcji LDL cholesterolu przez co pośrednio ma działanie przeciwmiażdżycowe [3].

Pikantny smak curry zawdzięcza zawartej w niej przyprawie chili. Kapsaicyna – substancja występująca w papryczce chili stosowana jest w leczeniu dolegliwości takich jak kaszel i wymioty, a także przy przewlekłych bólach mięśni i stawów oraz w problemach z układem moczowym i pokarmowym.

Jednym z najważniejszych odkryć z pogranicza medycyny i dietetyki jest wpływ kapsaicyny na hamowanie rozwoju komórek nowotworowych. Trudno jest jednak stwierdzić czy związek ten będzie kiedykolwiek stosowany w terapii leczeniu nowotworów [5].

Zarówno przyprawa curry jak i każda z roślin przyprawowych występujących osobno – wykazują korzystne działanie zdrowotne. Nie bez przyczyny przyprawa curry uważana jest za najzdrowszą przyprawę świata, stanowiąc tym samym najpopularniejszą przyprawę kuchni wielu krajów. Warto, więc zwrócić uwagę na jej potencjał.

1. Mishra S.,  Palanivelu K.: The effect of curcumin (turmeric) on Alzheimer’s disease: An overview. Ann Indian Acad Neurol. 2008 Jan-Mar; 11(1): 13–19 2.
2. Kołodziejczyk J., Wachowicz B.: Kurkumina jako naturalny antyoksydant chroniący układ krążenia. Borgis – Postępy Fitoterapii 4/2009, s. 239-244
3. Cisowski W., Kowalczyk A., Jamontt J., Kłącze imbiru – zastosowanie lecznicze oraz składniki czynne, Borgis, Postępy Fitoterapii, 2004, nr 2, s. 71–76.
4. https://www.organicfacts.net/health-benefits/herbs-and-spices/health-benefits-of-black-pepper.html
5. Kapsaicyna- co o niej wiemy? http://biotechnologia.pl

autor:
Aleksandra Nowak
biolog
absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego

Curry – najzdrowsza przyprawa świata!