Choroba Alzheimera – utrata własnego „JA”

Aby lepiej zrozumieć chorego na Alzheimera, należy wyobrazić sobie, siebie samego w zupełnie obcym miejscu np. japońskim miasteczku, gdzie nie jesteśmy w stanie niczego przeczytać, zrozumieć mowy i panujących tam zwyczajów jak np. jedzenie pałeczkami. Otaczający nas ludzie komunikują się z nami, zakładając, że wszystko wiemy, a my przecież nic nie rozumiemy.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) przewiduje, że w 2030 roku będzie 65 milionów chorych, a w 2050 aż 115 milionów. To bardzo duża liczba, ponadto nadmienić należy, iż choroba ma wpływ co najmniej na tyle samo ludzi, którzy zajmują się chorymi.

W obecnym świecie zapatrzeni jesteśmy w młodość, sukces osobisty i zawodowy oraz kult zdrowia. Sprawność fizyczna oraz umysłowa, aktywność na różnych płaszczyznach życia, są mocno pożądane i kojażone z młodością, natomiast starsze osoby często nie odnajdują się w rzeczywistości. Jeżeli dołączają się do tego problemy finansowe, społeczne i zdrowotne, takie jak otępienie, powoduje to niejednokrotnie poczucie bezradności i beznadziejności.

Jako główną przyczynę choroby Alzheimera podejrzewa się gromadzenie blaszek amyloidowych w mózgu, a proces ten może występować już u trzydziestolatków.

Obrazek posiada pusty atrybut alt; plik o nazwie demencja.jpg

Choroba Alzheimera poza tym, że zabiera ludziom pamięć, wspomnienia i godność, to przyczynia się do niszczenia ich rodziny. Wbrew powszechnie panującemu przekonaniu, obecny stan wiedzy naukowej jak i medycznej pozwala opóźnić rozwój tego schorzenia średnio o około sześć lat.

Czynniki opóźniające procesy neurodegradacyjne

Jednym z największych wyzwań medycyny jest wynalezienie skutecznego leku. Niezmiernie ważna jest profilaktyka, a złożony problem tej choroby, ponieważ nie ma jednoznacznej przyczyny zachorowania, wskazuje na ogromny wpływ stylu ludzkiego życia. Nie jesteśmy w stanie zatrzymać procesu starzenia się, jednak jeśli będziemy dbać o siebie, żyć zdrowo, unikać substancji odpowiedzialnych za uszkodzenia mózgu, stwarza to szansę na odsunięcie ryzyka alzheimera. Musi odbywać się to na wielu różnych płaszczyznach. Wczesna diagnoza oraz leczenie chorób takich jak nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, wysoki poziom cholesterolu pełni istotną rolę w prewencji wszystkich chorób otępiennych. Zdrowa dieta, regularne ćwiczenia fizyczne oraz intelektualne pozwalają przedłużyć sprawność mózgu i należą do naturalnych, najbezpieczniejszych i najtańszych metod. Zachowanie wspomnień jest możliwe, jeśli tylko zapewnimy sobie  odpowiednie środki.

Dieta śródziemnomorska

Istotne okazuje się stosowanie diety śródziemnomorskiej, diety przeciwzapalnej łączącej to co najlepsze dla ludzkiego organizmu. Wiąże się to z jedzeniem świeżych i nieprzetworzonych produktów. Duże ilości warzyw, owoców, orzechów, alg, bezglutenowe produkty zbożowe, oliwa to istotne produkty żywieniowe. Mięso i nabiał należy ograniczyć, a cukier zastąpić naturalnie słodkimi owocami jak banany, winogrona, figi wzbogacone gorzką czekoladą, migdałami, orzechami laskowymi lub nerkowca. Sól powinny zastąpić przyprawy, między innymi kurkuma, czosnek, cebula, imbir, goździki, kminek, kardamon, mielone nasiona lnu oraz zioła. Należy wybierać wodę mineralną bogatą w magnez i wapń, a unikać wody kranowej, która zawiera glin i chlor. Warto samodzielnie robić koktajle, korzystając z różnorodności owoców jak porzeczki, jagody, borówki, granaty, aronie, jagody acai. Korzystnie zastępują one przemysłowo wyprodukowane soki. Jeśli to możliwe, należy wybierać produkty ekologiczne i lokalne.

Czynniki ryzyka choroby Alzheimera i innych przewlekłych neurodegeneracyjnych chorób, mogą towarzyszyć nam przez całe życie, neutralizuje je poprawnie funkcjonujący układ odpornościowy. Jego dysfunkcje mogą obniżać zdolność organizmu do eliminowania infekcji i zapobiegania im, co staje się powodem uszkodzeń tkanki nerwowej. Nowe kierunki badań wskazują, że poprzez stymulację układu odpornościowego, można przedłużyć życie pacjentów z chorobą Alzheimera.

Profilaktyka

Na stymulację układu odpornościowego wpływ ma regularna aktywność fizyczna, a korzyści z niej płynące, są skuteczniejsze od wszystkich leków. Antystresowo, przeciwzapalnie i przeciwdepresyjnie działa samo wchodzenie po schodach, zamiast jeżdżenia windą czy też schodami ruchomymi. Badania dowodzą, że aktywność fizyczna spowalnia degradację, a nawet powoduje powiększanie się hipokampu – część mózgu odpowiedzialną między innymi za pamięć.

Ważną rolę w prewencji chorób otępiennych odgrywa sen. Wykazano w badaniach ogromne znaczenie melatoniny wydzielanej po zaśnięciu dla ochrony mitochondriów. Dobrej jakości sen oraz ewentualna suplementacja melatoniny wspomaga zmagania z procesem starzenia się.

Muzyka, taniec, bliskość natury i wsparcie emocjonalne pomagają rozładować stres, który często staje się przyczyną depresji. . Należy pamietać o wyrównaniu poziomu witaminy D i magnezu w oraganiźmie oraz innych witamin i minerałów. Suplementy diety dobierać należy w zależności od wieku, istnienia problemów z pamięcią i innych czynników ryzyka.

Zachowanie równowagi w życiu, wydaje się najlepszą profilaktyką. Odżywianie się fast foodami i pośpiech w jakim żyjemy, nie sprzyja harmonii. Jeżeli chcemy starzeć się zdrowo, powinniśmy zmienić tryb życia oraz wykluczyć czynniki, które degradują tkankę mózgu, co w ostateczności może doprowadzić do demencji.

Piśmiennictwo:

  1. Szczudlik A., Barcikowska-Kotowicz M., Gabryelewicz T., Opala G., Parnowski T.,       Kuźnicki J.,Rossa A., Sadowska A.: Sytuacja osób chorych na chorobę Alzheimera w Polsce. Wyd. II Warszawa: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, 2016; 5.
  2. Fish S.: Choroba Alzheimera troska o dziś i jutro. Wyd. Oficyna Wydawnicza „ Vocatio” Warszawa, 1998; 17-18.
  3. Shankle R. W., Amen G. D.: Strzeż się Alzheimera póki czas. Wydawnictwo Medium Sp. z o. o., red. Jutta – Walenko A., Konstancin – Jeziorna, 2012; 9–284.
  4. Jakimowicz – Klein B.: Oswoić alzheimera rozumiem, akceptuję, wspieram. Wyd. REA – SJ Sp. z o. o., Warszawa, 2017; 9-245.
  5. Latawiec – Jóżwiak M.: Nowe Metody Leczenia Naturalnego Potwierdzone Naukowo – raport specjalny Sekrety Zachowania Dobrej Pamięci; Listopad 2016 (nr 2016 – 11); 9-22.
  6. Schwartz M.: Strażnicy mózgu. Wydanie I. Wydawnictwo Charaktery, Kielce 2018; 168-173.

autor:
Jolanta Struk
absolwentka dietetyki
Wyższa Szkoła Nauk Społecznych w Lublinie

Choroba Alzheimera – utrata własnego „JA”
5 (100%) 1 vote