Antyoksydanty – najwartościowsze składniki odżywcze?

Antyoksydanty są szeroką grupą związków chemicznych wystepujących w przyrodzie oraz posiadających właściwości neutralizowania wolnych rodników. Obecnie wiele się mówi o antyoksydantach i ich dobroczynnych właściwościach przeciw-nowotworowych, zmniejszających ryzyko cukrzycy, chorób serca oraz spowalniających starzenie organizmu.

1. Czym są wolne rodniki i na co wpływają wolne rodniki w organizmie człowieka:

  • Wolne rodniki powstają m.in. w procesie metabolizmu tlenu w organizmie, również w procesach niefizjologicznych, np. podczas kąpieli słonecznejpalenia papierosów. Namnażaniu sprzyjają procesy spalania: smażenia potraw, grillowania.

  • Stres, niezdrowy tryb życia, nieprawidłowe odżywianie, zanieczyszczenie środowiska to sprzyjające okoliczności do powstawania wolnych rodników.
  • Sprzyjają starzeniu się organizmu, są cząsteczkami pozbawionymi jednego lub więcej elektronów, który „kradną”, atakując cząsteczki w zdrowych tkankach organizmu. Wynikiem takiego działania jest uszkodzenie komórek (białek, DNA), konsekwencją uszczerbek na zdrowiu.

2. Do czego potrzebne są człowiekowi antyoksydanty?

  • Antyoksydanty zmniejszają ryzyko wystąpienia nowotworów, chorób układu krążenia, cukrzycy, chorób stawów i problemów ze wzrokiem.
  • Zapewniają zwiększoną odporność organizmu na infekcje.
  • Pozwalają zachować młodość i piękną skórę na długo (walcząc z niszczeniem komórek).

3. Jakie jest zadanie antyoksydantów?

Antyoksydanty zajmują się „rozbrajaniem” wolnych rodników dochodzi do tego w wyniku działania antyoksydantów, czyli związków chemicznych, wykazujących właściwości neutralizowania pozbawionych elektronu cząsteczek tlenu. Działanie antyoksydantów polega na krążeniu w organizmie i dobrowolnym oddawaniu wolnym rodnikom brakującego im elektronu. W wyniku tego, ANTYOKSYDANTY zamieniają się w neutralne cząsteczki i są wydalane z organizmu.

4. Jak wzbogacić dietę w antyoksydanty? Jak zaspokoić zapotrzebowanie na antyoksydanty bez użycia suplementów?

Aby wspomóc organizm w walce z wolnymi rodnikami należy mu dostarczać ANTYOKSYDANTY zawarte w pożywieniu – głównie w postaci warzyw oraz owoców i przypraw, a także regularnie podejmować wysiłek fizyczny, który wzmacnia komórki organizmu. Do źródeł ANTYOKSYDANTÓW zaliczamy:

  •  Przyprawy i zioła ( cynamon, oregano, curry ).
  • Aronię, czarną jagodę, jeżynę, jeżynę, czarny bez.
  • Truskawki, jabłka, mandarynki.
  • Kawę, herbatę zieloną.
  • Czerwoną kapustę, buraki, fasolę.
  • Oleje roślinne.

5. Jaka dieta powoduje niedobór antyoksydantów?

Na niedobór antyoksydantów są też narażone osoby na diecie odchudzającej – pozbawionej owoców i warzyw, stosujące środki przeczyszczające.

6. W czym są antyoksydanty?

Największe ilości antyoksydantów posiadają: większość przypraw, bez względu na to czy są świeże czy suche i zmielone, czekolada czarna półgorzka, jagody, orzechy włoskie.

 

UWAGA! Zapraszamy do zakupu poniższej grafiki w postaci planszy edukacyjnej w formacie B1
>>KLIKNIJ TUTAJ<<

 

Antyoksydanty – najwartościowsze składniki odżywcze?
5 (100%) 3 votes