Strona główna » Dietetyka

Dietetyka

Zapraszamy do naszej Bazy Wiedzy zawierającej ponad 300 artykułów z zakresu:

Nowości w dietetyce
Dietetyki sportowej
Dietoprofilaktyki
Dietetyki klinicznej
Dietetyki pediatrycznej
Żywienia kobiet w ciąży i karmiących piersią
Psychodietetyki
Technologii żywności

Aby znaleźć interesujący Cię artykuł wystarczy, że skorzystasz z wyszukiwarki lub klikniesz interesującą Cię kategorię.

Wyszukaj artykuł korzystając z naszej wyszukiwarki

Pokrzywa zwyczajna – niedoceniona źródło zdrowia

Pokrzywa zwyczajna – niedoceniona źródło zdrowia

Pokrzywa zwyczajna (Urtica dioica) o innych nazwach: pokrzywa dwupienna, pokrzywa wielka, pokrzywa parząca, żagajka wielka, koprywa, żogawka występuje prawie na całej kuli ziemskiej, rośnie na nieużytkach, w lasach, w rowach, w zaroślach, często w przydomowych ogródkach. Ziołolecznictwo wykorzystuje dobroczynne właściwości tej rośliny (liście, łodygi i korzenie) od wieków, mimo to przez wielu traktowana jako niepotrzebny chwast.

Rzeżucha nie tylko od święta

Rzeżucha nie tylko od święta

Rzeżucha to roślina kojarząca się wszystkim z okresem wielkanocnym – kiedy wykorzystuje się ją głównie jako element ozdobny wielu świątecznych dekoracji. Tymczasem jest ona także nieocenioną skarbnicą wielu witamin, które korzystnie wpływają na organizm człowieka.

Żywienie chorych na przewlekłe zapalenia trzustki

Żywienie chorych na przewlekłe zapalenia trzustki

Żywienie chorych na przewlekłe zapalenie trzustki

Ważnym czynnikiem leczniczym w przebiegu tej choroby jest racjonalne żywienie. Powinno ono uwzględniać oprócz okresu choroby, również jej przebieg i stan fizyczny chorego. Warto podkreślić, że w niektórych mniej zaawansowanych przypadkach, odpowiednia dieta wraz z usunięciem czynnika przyczynowego mogą być jedynymi metodami leczenia w przewlekłym zapaleniu trzustki. Ograniczona ilość wydzielanych enzymów przyczynia się do zaburzeń trawienia wszystkich składników pokarmowych. Dlatego dieta odciążająca trzustkę w procesie trawienia jest tak istotna.

Dieta chorego na chorobę Leśniowskiego-Crohna

13-03-2024
Dieta chorego na chorobę Leśniowskiego-Crohna

Pacjenta z chorobą Leśniowskiego-Crohna powinno się potraktować indywidualnie,
gdyż każdy element jego leczenia w tym żywieniowego jest uzależniona od jego stanu,
a w szczególności od występujących u niego dolegliwości. W leczeniu choroby
Leśniowskiego-Crohna nie należy przeceniać sposobu żywienia. Stan pacjenta decyduje
 wprowadzanej terapii żywieniowej, przez którą nie należy rozumieć tylko dietę naturalną.

Interakcje leków z żywnością

13-03-2024
Interakcje leków z żywnością

Stosując wszelkiego rodzaju lekarstwa człowiek oczekuje aby działały szybko
i skutecznie. Aby sprostać tym wymaganiom muszą być zachowane pewne warunki.
Należy stworzyć odpowiednie środowisko do wchłonięcia leku, jego rozprowadzenia,
metabolizmu a także wydalenia z organizmu. Na wszystkie te elementy wpływać może
wiele czynników. Jednym z nich jest spożywana żywność. Oddziaływanie pożywienie
- lek może skutkować powodzeniem lub brakiem powodzenia w przeprowadzanej
terapii a nawet wywierać działania uboczne. Interakcje leków z żywnością niekiedy
są korzystne dla organizmu człowieka,  ponieważ mogą się przyczyniać do poprawy
wchłaniania składników leku lub zmniejszać niekorzystne skutki uboczne
będące wynikiem stosowanego leczenia.

Celiakia z czym to się je? – Dieta bezglutenowa

08-03-2024
Celiakia z czym to się je? – Dieta bezglutenowa

Jeszcze do niedawna sądzono, że celiakia to choroba typowa dla wieku dziecięcego,